Inloggen
Offertelijst
Winkelmandje

De werking van een hamerklep / splitstrooiersventiel / prioriteitsventiel

Geplaatst op 11-7-2023 door Paul Poepjes

Wat is een hamerklep?

Een hamerklep (ook wel splitstrooierventiel of prioriteitsventiel genoemd), is in de basis een 3-weg drukgecompenseerde stroomregelklep. Het wordt 3-weg genoemd omdat de flow die wordt aangeboden bij P, gesplitst wordt naar een ingestelde flow richting A. Terwijl dit proces gaande is gaat de rest automatisch naar B. De flow op uitgang A heeft prioriteit en is drukgecompenseerd met maximale drukbegrenzing. Verder is de flow op uitgang A inschakelbaar met behulp van een magneetklep.

Beide oliestromen op A en B kunnen gelijktijdig gebruikt worden. Op deze manier is eenvoudig de gevraagde flow voor een functie vast in te stellen en elektrisch af te roepen, zonder dat het hoofdventiel anders ingesteld moet worden.
Hamerkleppen staan dus toe dat er tegelijkertijd verschillende functies gebruikt worden, onafhankelijk van de gevraagde werkdrukken.

Schema’s hamerklep

Schema 1 van een hamerklep Schema 2 van een hamerklep

De werking volgens bovenstaand schema

  • Is de magneetklep (2) niet bediend en wordt poort P van olie onder druk voorzien? Dan zal de olie via de hoofdschuif (10) naar het smoorventiel (1) stromen en daar stuwdruk opbouwen. Deze stuwdruk staat ook op de rechtse kant van de hoofdschuif (10), die door de veer in zijn rustpositie gehouden wordt. Is de stuwdruk groot genoeg? Dan wordt de veerdruk overwonnen en schakelt de hoofdschuif (10) naar links, waardoor de flow zijn weg kan vervolgen naar B. Aansluiting A zal zo minimaal tot geen druk opbouwen.
    Tip: voor een stabiele werking adviseren wij een veerbelaste terugslagklep (9), met een voordruk van twee tot vijf bar, te monteren op poort A.
  • Wordt de magneetklep (2) geschakeld, dan komt de druk bij A ook in de veerkamer te staan. De hoofdschuif (10) gaat nu werken als een evenwichtsschuif in een 2-weg stroomregelklep. De drukval over de verstelbare smoring (1) wordt constant gehouden, waardoor er een constante flow ontstaat naar poort A.
  • Volgens het 3-weg principe stroomt nu de overtollige flow over de hoofdschuif naar B. Met de verstelbare smoring (1) kan nu de gewenste prioriteitsflow ingesteld worden. De veiligheidsklep (6) begrenst de druk in de veerkamer en daarmee de druk op poort A.
-
Lage kosten

Uw kosten houden wij laag door het efficiënt inpakken en slim combineren van zendingen.

-
Snelle levering

Besteld vóór 16:00 uur? Uw bestelling wordt dezelfde werkdag nog verzonden.

-
Levering op maat

Voor elk merk en type truck en elke toepassing voor laden en lossen hebben wij een passende oplossing.

-
Ruime voorraad

Wij beschikken over een ruime voorraad van een breed assortiment aan hydrauliek.

Winkelmandje

Offertelijst

Wis filters

Filter

&nspb;

Annuleren
Bevestigen