Geplaatst op 4-3-2022 door Marketing GEJE
Het monteren van de hydrauliektank, behorende bij een TK-set, doe je meestal als laatste handeling. Dit omdat je bij de tank dan zo weinig mogelijk beschadigingen aanbrengt en je tot het laatste deel van de opbouw goed bij het chassis van de truck kan. Maar waar moet je allemaal op letten bij het monteren van een aluminium tank?
Voorbereidende werkzaamheden kan je natuurlijk allemaal van tevoren doen. Het bepalen van de plaats van de steunen, het eventueel boren van extra gaten in het chassis óf in de steun kan allemaal in de eerste fase van de opbouw plaatsvinden. Eventuele spanen of slijpsel kan zich dan nog geen weg in het hydraulisch systeem vinden.
Als referentie voor de montage van de tanksteunen kan je meestal de hoogte van de tanksteun tot de grond aan de andere zijde van de truck meten. Probeer met de onderkant van de hydrauliektanksteun zo dicht mogelijk in de buurt van deze gemeten hoogte de steun te monteren. Zijn er geen gaten in het chassis beschikbaar om dit te bewerkstelligen? Boor dan extra gaten in het chassis (waar en indien toegestaan) of pas de gaten in de steun licht aan.
Zitten de tanksteunen van de hydrauliektank op dezelfde hoogte als de steunen van de originele tank? Dan is dit optisch op zijn best en heb je later zo weinig mogelijk problemen met boven het chassis uitstekende delen. Natuurlijk zijn er gevallen waar dit niet aan de orde is. Probeer dan een zo goed mogelijke compromis te maken tussen bodemvrijheid en de bovenkant van de tank t.o.v. de hoogte van het chassis.
Zet de steunen goed vast met tenminste twee bouten per steun (M14 of M16 10.9). Het beste is om drie bouten te gebruiken per steun. Als de steunen op het schuine deel van het chassis moeten komen, vul dit dan zo uit dat de steunen goed en gelijkmatig naast elkaar zitten en de tank goed op beide steunen aansluit.
Voordat je de hydrauliektank daadwerkelijk op de steunen monteert kan je vooraf het kipventiel, de kogelkraan, de zuignippel en het filter al monteren. De rubbers moeten om de steunen en om de spanbanden gelegd worden. Gebruik geen zuurhoudende middelen om de rubbers in te vetten! Neem verder een zuurvrij aluminium poetsmiddel om de tank te poetsen en eventueel de rubbers iets soepeler te maken.
In een omgeving met veel nitraat of zuur/zouthoudende middelen, waarbij het voertuig vaak wordt gereinigd, is het zaak om in de onderkant van de tanksteunrubbers een aantal gaten te maken. Zo kan er geen vloeistof tussen de tank en het rubber ophopen. Dit vergroot de levensduur van de tank aanzienlijk.
Zet de tank in het midden van de steunen en zorg ervoor dat de tank zo goed mogelijk aansluit op de steunen. Draai de spanbanden gelijkmatig vast tot maximaal 20/25 Nm. Controleer de spanbanden na een aantal dagen/weken en daarna vervolgens elk half jaar (bij het reguliere onderhoud).
Het beluchtingsfilter in de vuldop dien je twee keer per jaar te vervangen. Is er een retourfilter op de tank aanwezig? Vervang dan ook dit element.