PTO (Power Take-Off)
Als je auto nog niet is voorzien van een PTO (Power Take-Off), dan is het zaak aan de hand van het type versnellingsbak, de gewenste draairichting én het gewenste koppel een PTO erbij te bestellen. GEJE heeft voor alle merken trucks diverse soorten after-market PTO’s beschikbaar.
Voor truckhydrauliek zijn er eigenlijk twee hoofdsoorten PTO’s die veelal worden gebruikt: de versnellingsbak PTO (koppelingsafhankelijk) en de motor of vliegwiel PTO (koppelingsonafhankelijk). Het grote verschil tussen deze twee PTO’s is dat je de motor of vliegwiel PTO kan inzetten bij een rijdend voertuig. Hierbij draait de PTO continu mee zodra de motor loopt. De pomp dient in en uit te worden geschakeld met een bypassventiel. Deze zorgt ervoor dat er een paar liter olie zonder druk rondpompt als je pomp buiten bedrijf is.
Bij een versnellingsbak PTO wordt er een apart inschakelbare adapter aan de versnellingsbak gemonteerd. Veelal is dit met een interne ratio, zodat de pomp het gewenste toerental maakt bij de juiste motortoeren. Deze uitvoering kan alleen maar worden gebruikt als je voertuig stilstaat. Bij geautomatiseerde versnellingsbakken schakelt de PTO vaak automatisch uit als het voertuig uit neutraal in de "drive" wordt gezet.
Beide types PTO kunnen natuurlijk ook worden uitgevoerd met een flensaansluiting voor montage van een aandrijfas. Dit kan je gebruiken voor het aandrijven van bijvoorbeeld compressoren of generatoren.
Kortom, bij de keuze en het bestellen van een PTO bij GEJE moeten wij de volgende gegevens van je weten:
- Type versnellingsbak (inclusief serie- en ID-nummer)
- Gewenste draairichting (in rijrichting van het voertuig bekeken)
- Flens- of pompaansluiting
- Gewenst koppel
- Gewenst uitgaand toerental t.o.v. het motortoerental
LET OP! De draairichting van de PTO wordt altijd in de rijrichting van de auto aangegeven. De draairichting van een pomp is altijd met de as van de pomp naar je toe. Met andere woorden: op een linksdraaiende PTO moet een rechtsdraaiende pomp worden gemonteerd.
De keuze van een pomp
Bij de keuze van een hydrauliekpomp is de toepassing bepalend. Nadat je weet welke PTO gemonteerd is, kan je de gewenste opbrengst bij het gewenste motortoerental bepalen. Als er een PTO gemonteerd is die bijvoorbeeld 125% versnelt en je wilt graag een pompopbrengst van 100 liter per minuut bij 1000 motortoeren, dan volstaat het monteren van een 80cc/omw pomp. Let wel dat hier natuurlijk nog enigszins verlies optreedt i.v.m. het rendement van de gekozen pomp en je keuze en lengte van onder andere het slangen-/leidingwerk.
Heb je de pompopbrengst bepaald? Dan moet je de gewenste werkdruk bepalen. Dit hangt wederom van de toepassing af. Er kan een keuze worden gemaakt tussen een tandwielpomp en een plunjerpomp.
Tandwielpompen worden wegens hun eenvoud, stabiliteit en lagere prijs meestal gebruikt bij lage werkdrukken (tot 225/250 bar). Bij hogere drukken wordt het rendement van de pompen en motoren minder en valt de keuze meestal op een plunjerpomp. Ook zijn er veel toepassingen waarbij je voor een variabele of LS (Load-Sensing) pomp kunt kiezen. De variabele pompen behandelen wij in een volgende blog!
Kortom, bij de keuze en het bestellen van een pomp bij GEJE moeten wij de volgende gegevens van je weten:
- Gewenste druk
- Gewenste liters
- Gewenst motortoerental
- Type PTO i.c.m. de versnellingsbak
- Draairichting
Bij af fabriek gemonteerde PTO’s zijn in de stamkaart van de auto alle PTO-gegevens terug te vinden.
Twijfel je? Bel dan met de truckdealer en vraag aan de hand van het chassisnummer de PTO-gegevens op.