In de wereld van de (mobiele) hydrauliek zijn cilinders niet weg te denken. Deze cilinders zijn er in veel verschillende maten en soorten, echter hebben ze in de basis allemaal dezelfde werking.
Werking
Een cilinder gebruik je om een lineaire beweging met een bepaalde kracht te bewerkstelligen. De cilinder bestaat uit een buis, een plunjer (ook wel zuiger genoemd) een kop en een stang. De kop en de zuiger zijn voorzien van afdichtingen. Door olie onder een bepaalde druk én met een bepaalde flow in de cilinder te pompen, zal deze gaan uit- en inschuiven. De snelheid en kracht worden bepaald door de oliestroom en druk in combinatie met de inhoud en het zuigeroppervlak van de cilinder.
Verschillende soorten
Zoals eerder werd vermeld zijn er verschillende soorten cilinders. Wij kunnen deze in het kort onderverdelen in drie soorten; enkelwerkende cilinder, dubbelwerkende cilinder en (enkel- of dubbelwerkende) telescoopcilinder.
Enkelwerkende cilinder
Een enkelwerkende cilinder heeft maar één werkslag. De teruggaande slag moet door het eigen gewicht of door een inwendig gemonteerde veer plaatsvinden. Een goed voorbeeld van een cilinder met inwendige veer is een enkelwerkende steunpootcilinder. Een kipcilinder is bijvoorbeeld een cilinder die op eigen gewicht weer in moet schuiven.
Dubbelwerkende cilinder
Een dubbelwerkende cilinder is een cilinder waarbij zowel de uitgaande als de ingaande slag een werkslag kan zijn. Wederom zijn de kracht en snelheid afhankelijk van de zuigerdiameter, inhoud van de cilinder, de geleverde oliestroom en druk. Een dubbelwerkende cilinder kan dus aan beide zijden van de plunjer druk opbouwen (trekken en duwen). Hierbij moet je rekening houden met het verschil in inhoud en zuigeroppervlak, met betrekking tot de snelheid en kracht. De cilinder zal met dezelfde oliestroom aan de stangzijde sneller bewegen, maar minder krachtig zijn. Dit komt omdat de stang een bepaald deel volume in de buis inneemt en het zuigeroppervlak verminderd.
Telescoopcilinder
Als de inbouwruimte voor de gewenste slaglengte beperkt is, kan je kiezen voor een telescoopcilinder. In de carrosseriebranche zijn deze vaak enkelwerkend in de vorm van kipcilinders. De telescoopcilinder bestaat uit een buitenbuis met meerdere stangen waarbij de binnenzijde van de stang weer de buis vormt voor de volgende trap. Hiermee kan je grote slaglengtes met een geringe inbouwmaat bereiken.